magento webshop responsive design

Het belang van een “responsive” webshop wordt steeds belangrijker.

Google heeft besloten dat met ingang van april 2015 in mobiele zoekresultaten wordt aangegeven of een website geschikt is voor mobiele apparaten.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ruim 40% van het wereldwijde zoekverkeer wordt gedaan op smartphone en tablet.

Gevolgen:

Heeft uw website nog geen responsive design? Dan toont Google uw website niet meer in mobiele zoekresultaten en dat heeft directe gevolgen voor uw vindbaarheid en zoekverkeer op uw website.Websites die geschikt zijn voor smartphones krijgen een label “VOOR MOBIEL” naast hun link in de zoekresultaten. Google wijst smartphone en tablet gebruikers op deze manier op websites met een goede mobiele gebruikerservaring. Google kondigt ook aan dat mobielvriendelijkheid in de toekomst een ranking signal zou worden.Wilt u controleren of uw website het label ‘-voor mobiel-‘ krijgt van Google? Dat kunt u hier testen. Voer een URL in van uw site en de Google Bot loopt uw site door op een aantal punten. Zo is bijvoorbeeld belangrijk dat uw site geen gebruikmaakt van Flash en wordt er gekeken of er niet horizontaal gescrold moet worden. Ook de klikbaarheid van links op kleine schermen wordt meegenomen.

Kom in actie!
1: Test uw website op mobielvriendelijkheid

Een pagina is volgens Google mobielvriendelijk als die aan de volgende voorwaarden voldoet:
• Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
• De tekst is leesbaar zonder zoomen.• De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
• Knoppen en links staan ver genoeg uit elkaar, zodat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Wilt u zeker weten of uw pagina aan deze criteria voldoet, controleer die dan met de mobielvriendelijke test van Google (de test werkt alleen wanneer je Googlebot toestaat om de CSS en JavaScript in je website te indexeren).Een andere methode is op een smartphone via Google te zoeken naar uw website. Als in het zoekresultaat de tekst ‘voor mobiel’ naast de titel staat, ziet Google je site als mobielvriendelijk.

2: Bepaal de impact van deze aanpassing op uw mobiele verkeer.

Doorstaat uw website deze test niet, bepaal dan hoe groot de impact is op het aantal bezoekers aan uw website.Zoek daartoe in Google Analytics op hoeveel van het organische zoekverkeer vanuit Google voor 21 april 2015 afkomstig was van smartphones. En vergelijk het vervolgens met de periode na 21 april 2015.

3: Maak uw website geschikt voor smartphones

De mobielvriendelijke test van Google maakt geen onderscheid tussen een aparte mobiele website en een responsive website.Tip: Aangezien de ranking pagina-specifiek is, kunt u ervoor kiezen om eerst de belangrijkste pagina’s aan te passen en zo geschikt te maken voor mobiel. 

Hulp nodig? Neem dan contact met ons op voor hulp, advies of plan van aanpak. Wij helpen u graag verder!