
Het is al tijdje een belangrijk onderwerp voor veel internetspecialisten. Hoe zit dit nu met de precies de nieuwe domeinextensies? Hebben ze nu wel of geen invloed op de Google indexering? Er is hier nu eindelijk een antwoord op. Hieronder leest u hoe het nu precies in elkaar zit.
Indexering
Google geeft aan dat nieuwe gTLDs net als reguliere gTLDs (zoals .com & .org) op dezelfde manier geïndexeerd worden. Het woordgebruik in een domein extensie verhoogt niet de positie op de Google ranking.
Domeinnamen
Daarnaast crawlt Google IDN domeinnamen (zoals .みんな) op dezelfde manier als gTLDs. Er wordt geen onderscheid gemaakt in Punycode en Text/Unicode.
.merknaam domein extensies
De .merknaam domein extensie worden op dezelfde manier geïndexeerd als gTLD’s.
Geografische domein extensies
Geografische domein extensies (zoals .londen en .bayern.nl) worden op dezelfde manier geïndexeerd als gTLDs en andere geografische domein extensies als .eu of .asia.
Klik hier voor meer informatie.
ccTLDs
Landgerelateerde domein extensies (ccTLDs) worden anders geïndexeerd dan gTLDs. Deze worden namelijk op geo-locatie geïndexeerd om zo het meest relevante resultaat te tonen aan de bezoeker.
Verhuizing van een gTLD naar een andere gTLD
Een verhuizing van een gTLD naar een andere gTLD is een verhuizing an sich. Er wordt geen onderscheid gemaakt op basis van de domein extensie.
Klik hier voor meer informatie.
Conclusie
Het gebruik van een nieuwe gTLD heeft geen effect op de Google indexering.
Daarentegen biedt een nieuwe gTLD wel kansen omdat de gewenste domeinnaam wellicht nog vrij ter registratie is. Ook associeer je een bepaalde domein extensie misschien eerder bij een merk en is er dus sprake van merkbeleving. Goed voorbeeld hiervan is toureiffel.paris